facebook pixelid facebook pixelid

Vagyonteremtés Befektetéssel

Startupfinanszírozás

Vagyonteremtés Befektetéssel

Startupfinanszírozás

STARTUP VIDEÓK  |  HOME  |  +36 70 388 2496
VIDEÓK  |  HOME  |  +36 70 388 2496

MercatorCook | 2018. február 10.

Minden idők legeladottabb termékei

Minden piacgazdasággal rendelkező ország egyetemein, főiskoláin de akár már a szakközépiskolákban is próbálják az előadók, tanárok megértetni a hallgatókkal a gazdaság legfontosabb mozgatórugójának, a keresletnek a működését.

Ha a sikeres termékek titkát szeretnénk kutatni, értelemszerűen elengedhetetlen része, hogy először összeírjuk őket egy listába

A marketing vagyis a piacolás egy olyan tudományág, amely a kereslet felkutatásának, növelésének vagy akár létrehozásának a módszereit hivatott kutatni.

Számtalan elmélet született már, köztük a legelső James Culliton „marketingmix” elmélete, amely lényegében a 4P vagyis a product (termék), price (árképzés), place (értékesítés helye), promotion (reklám) keverékével próbálja megmagyarázni mi kell ahhoz, hogy egy vállalat vagy termék sikeres legyen. Persze ez az elmélet is át lett formálva, ki lett egészítve az idők folyamán. Megszületett a szolgáltatások 3P-je, a people (személyzet), process (folyamat), physical evidence (fizikai környezet). Utána a 4P-ből lett 4C, utána lett 5M, 4V, 7P, stb. stb., és ezt folytathatnám egészen addig amíg szerény bejegyzésemből nem lesz egy egész marketing könyv.

Már szinte kétségbeesetten próbálják cégek, vállalatok kutatni azokat a módszereket, hogyan gyárthatnának vagy promotálhatnának minél jobban eladható termékeket és szolgáltatásokat.

Sokszor annyira túltolják az „újfajta megközelítéseket”, hogy akár képesek egy egész marketing osztályt kihajítani, mondván hogy a marketing szakemberek legyenek a cég összes dolgozói. A piaci verseny egészen furcsa, sokszor értelmetlen termékeket és szolgáltatásokat képes szülni, megpróbálva magukat így minél jobban eladhatóvá tenni a versenytársakkal szemben. Ha megkérdeznénk egy ilyen területen foglalkozó szakembert, bizonyára sokat tudna mesélni milyen nehéz is a vevő igényeinek és szükségleteinek a megfelelőt nyújtani.

De vannak cégek, amelyek áttörték a jeget és olyan termékeket sikerült gyártaniuk, amelyek nemcsak egy adott év, de minden idők eddigi legeladottabbjaivá váltak. Tehát ha a sikeres termékek titkát szeretnénk kutatni, értelemszerűen elengedhetetlen része, hogy először összeírjuk őket egy listába. Célom ezzel az összeállítással nem az, hogy átfogó elemzést nyújtson bármilyen komolyabb kutatáshoz, kizárólag szemléltetés céljából készítettem.

A legeladottabb mobiltelefon modell
Nokia 1100

Habár sokan azt gondolnák, hogy a legeladottabb Nokia telefon a már mémmé vált „megsemmisíthetetlen” 3310-es modell, amit 2017-ben már egy másik Nokia cég újra piacra dobott. Ám az adatok azt mutatják, hogy nem csak a Nokia vállalat, hanem minden idők eddigi legeladottabb mobiltelefonja a Nokia 1100-as modell, amely több mint 250 millió eladással büszkélgethet.

Értelemszerűen a ma már nem gyártott telefon sikerének a kulcsát talán az akkori állapotok adták, ahol a Nokia igen nagy szeletett hasított ki a mobiltelefonok piacából 14 éven keresztül.

A modellt 2003-ban dobták a piacra, és egészen 2009-ig tartott a gyártása. Ezután a Nokia az okostelefonok megjelenésével 2012-ben hanyatlásba kezdett. Betudható ez talán annak is, hogy nem volt elég rugalmas és találékony a vállalat ahhoz, hogy igazodni tudjon az új vevői igényeknek.

A 2014-es Microsoft felvásárlás után, a Windows mobile-t meglehetősen rosszul fogadta a piac, és semmilyen téren nem tudta felvenni az androidos és iOS operációs rendszerrel rendelkező telefonokkal a versenyt. A félig hivatalos közlemény szerint, a Windows telefonokat többet már nem is fejlesztik tovább és a gyártásuk is rég leállt. Aztán 2016-ban a HDM Global nevezetű finn tulajdonú cég kivásárolta a Microsofttól a Nokia márkanevet, és a kínai Foxconn gyártóóriással együtt új androidos okostelefonokat kezdtek gyártani ezen a néven, egyelőre szerényebb sikerekkel.

Mindazonáltal persze a Nokia hanyatlása nem vett rossz fényt egykori sikereire. Piacvezető korában talán nem véletlenül voltak ilyen sikeresek a termékei, amelyeket világszerte emberek milliói használtak arra, hogy nap mint nap tartsák egymással a kapcsolatot.

A legnagyobb darabszámban értékesített személyautó
Toyota Corolla

Az autók szerelmesei feltételezem már görgetnének is lejjebb, mivel semmi meglepetést nem okozhat nekik az 1966-ban először piacra dobott Japán autó előkelő helyezése az eladások terén. Az eddig 11. generációt megélt és már több mint 44 millió eladott darabbal rendelkező, kizárólag sedan kivitelben kapható autót, évente körülbelül 1,1 millió új eladás gyarapítja a mai napig.

Annak ellenére, hogy kategóriájában van kedvezőbb árú és felszereltségű autó is, a Toyota Corolla biztosan őrzi piacvezető szerepét a szegmensben.

Hogy mi ennek az oka? Talán ugyan az, mint ami a listán szereplő termékek többségéről is elmondható „egyszerű de nagyszerű” effektus. Habár ennek valós okait egy autószakértő biztosan jobban kitudná fejteni nálam. De mivel ennyi éven keresztül, szinte teljesen más kivitelű autók viselték a Corolla nevet, így jogosan élhet bennünk az a feltételezés, hogy igazából itt a név az ami talán sorsdöntő az autó eladási számaiban.

A legnagyobb példányszámban eladott album
Michael Jackson: Thriller (1982)

A 2009-ben 50 évesen gyógyszertúladagolásban elhunyt poplegenda, Michael Jackson 1982-ben kiadott hatodik albuma vezeti fölényesen az eladási listát 66 millió darabbal. Habár a kiadó állítása szerint ez meghaladhatja a 120 millió darabot is.

A pop, post-disco és rock műfajú számok elegyeiből álló alkotás minden kétséget kizáróan, Jackson zsenialitása miatt lett ennyire híres. Az Amerikai Egyesült Államokban évente 120 ezer darabot adnak el belőle és a világ többi pontján is még mindig a keresettebb albumok közé tartozik.

A legtöbb példányban elkelt PC videojáték
Minecraft

Az eredetileg egy Markus Alexej Persson nevű, svéd származású játékfejlesztő és designer által fejlesztett játék, egyszerű grafikájával és véletlenszerűen generált nyílt világával szerettette meg magát játékosok millióival szerte a világon. A 2011-ben kiadott játék sikerére a Microsoft is hamar felfigyelt, és 2014-ben felvásárolta a fejlesztő Mojang csapatát.

Az időközben multiplatformossá vált játék, amely nem csak PC-n, hanem már Xbox-on és androidos telefonon is játszható, összesen 144 millió eladott licencel dicsekedhet.

Habár be kell vallanom, hogy ezzel nem számít minden idők legeladottabb játékának, mivel azt a Tetris nevezetű klasszikus vezeti 170 millió eladott példánnyal, de az 1987-es játék először nem PC-n jelent meg, hanem Commodore 64-en.

A világ legnagyobb bevételű filmje
Avatar (2009)

Minden idők legnagyobb bevételét bezsebelő filmje, az Avatar 2009-es megjelenésével taszította le az 1997-ben megjelent Titanicot a trónjáról.

A 3D technikával készült sci-fi film, 237 millió dolláros költségvetésből jött létre. A rendező, James Cameron által kitalált és még soha nem alkalmazott effektusok révén, már a megjelenése előtt nagy érdeklődést váltott ki.

Megjelenésével 2,78 milliárd dollárt hozott a kasszára. Habár manapság már nem számít a legjobb effektekkel rendelkező filmnek, valamint a története sem egy egeket rengető műalkotás, de maga a film bebizonyította, hogy mennyit számít az iparban az újdonság által kiváltott bizonyos „hype” nevezetű felhajtás, ami feltehetően az Avatar sikerét is megalapozta.

A világ legtöbb példányszámban eladott könyve
Don Quixote

Talán ha nem vesszük számításba a Bibliát (és a Koránt), amiről nincsenek hivatalos eladási adatok, minden idők legtöbb példányszámban eladott könyve a világirodalom remeke, Miguel de Cervantes spanyol író regénye a Don Quixote, a maga 500 millió fölötti eladott példányszámával.

Hogy miért pont ez? A spanyol anyanyelvű lakosság száma a földön megközelítőleg az 5. legnépesebb. Ha feltételezzük, hogy ez a klasszikus minden ilyen nyelvű országban kötelező irodalom, akkor már így is szép számban kerülne kiadásra.

De a Don Quixote nem csak spanyol nyelvterületen, hanem szinte az összes nyelvre le lett fordítva a 21. századig. Betudható ez annak, hogy irodalomtörténeti szempontok szerint az első mai értelemben vett regénynek számít. Így ismerve tehát irodalmi jelentőségét, már érthetőbb a világelső kiadási száma. Az meg, hogy első a műfajában alátámasztja a marketing egyik alapelvét, hogy ha sikeres akarsz lenni akkor legyél te az első!

A világ legnagyobb számban eladott karórája
Casio F-91W

A 90-es évek sztárja, valamint a digitális órák királya a Casio 1991-es műanyag tokozású órája, az F-91W lehet feltételezések szerint a legeladottabb óra a világon. Változatlan formában a mai napig jó eladási számokat produkál évente (legalább is a Casio elmondása szerint). Habár sajnos, ezeket a számokat a vállalat nem hajlandó nyilvánosságra hozni. Így marad csak a szakértők feltételezése, hogy márpedig ennél nincs eladottabb modell.

A karóra sikerét az olcsó ára, valamint a pontos kvarc szerkezete, vízcsepp állósága és stopper funkciója miatt szerezte. Nem kellett sok ugyan, és ezt a terroristák is felfedezték maguknak, a rögtönzött robbanószerek gyártásában. Valamint a guantanamói fogolytáborban megfigyelték, hogy ilyen órát hordanak a bombaképzésen részt vett terroristák, így megkülönböztetve magukat a „hétköznapi” terroristáktól. De persze nem csak terroristák hordták/hordják ezt az órát. Több fontos ember, híresség is hordta még anno a 90-es években, ma már inkább csak az óragyűjtők és a retro technika „hipszter” megszállottainak a kiegészítője többnyire.

A legtöbbet értékesített gyógyszer a világon
Lipitor

Az 1996-tól 2012-ig Lipitor néven forgalmazott lipidszint-csökkentő gyógyszer, összesen eddig 125 milliárd dollárban kelt el a 2015-ös adatok alapján. A kardiovaszkuláris megbetegedések meggátlásában segítő készítményt 1985-ben fejlesztették ki amerikai kutatók. A ma Atorvastatin (Magyrországon Atorvastatin HEXAL) néven futó gyógyszert, a viszonylag olcsó ára (Angliában 2 font, Magyarországon kedvezményesen 300 forint körül), és hatékonysága tette az orvosok által közkedvelten felírt gyógyszernek.

A legnagyobb darabszámban eladott golyóstoll
Bic

Ha lehet hinni a Guinness rekordok könyvének, a valaha legeladottabb golyóstollat a világon a Bic nevezetű cég gyártja, eddig történelme során ezer milliárd legyártott darabbal. Az 1945-ben egy francia báró által alapított Société BIC vállalat, közkedvelt golyóstollai mellett gyárt még olyan hétköznapi de nélkülözhetetlen dolgokat, mint pl.: öngyújtók, borotvák, mechanikus ceruzák és nyomtatott papírtermékek. A vállalat éves bevétele kizárólag ezen eldobható termékek gyártásából 200 millió euró fölött van.

A legeladottabb csokoládé
Snickers

Az amerikai Mars cég által gyártott Snickers-t először 1930-ban mutatták be. A Mars család kedvenc lováról elnevezett édesség, azóta a legjobban eladott csokoládénak számít a világon, évente 2 milliárd dollár bevételt hozva az anyavállalatnak. Érdekes tény, hogy 1990-ig Angliában, Skóciában és Írországban Marathon néven futott. A csokoládé azóta több ételspecialitás alapanyaga is. Skóciában olajban kisütve fogyasztják a fish and chips mellé, valamint egy édes saláta és több tortakészítmény fontos összetevője.

A legnagyobb darabszámban eladott fegyver

Kalashnikov AK-47

Az AK-47 egy orosz mondat, az „Автомат Калашникова образца 1947 года” rövidítése. Ami magyarul „Kalasnyikov 1947-es automata fegyvere”-re lehetne fordítani, ha tudnák oroszul. A Mihail Kalasnyikov által tervezett fegyvert a német StG44-es géppuska ihlette. Körülbelül jelenleg 150 millió legyártott darab van belőle a világon, amivel minden idők legnagyobb számban legyártott fegyverének számít. A mai napig közkedvelt eszköze kisebb országok katonaságának, hogy általa (jobb esetben) megvédjék az országukat.

A legnagyobb darabszámban gyártott repülőgép
Cessna 172

Az amerikai Cessna Aircraft Company által először 1955-ben gyártott, egymotoros kisrepülője a világ legsikeresebb repülőgépe lett 44 ezer legyártott darabbal. Egy új modern gép ára 308 ezer dollár fölött van. Szinte minden területen, átalakított változatokkal széles körben használják szerte a világon. A viszonylag olcsó, de megbízható repülőgép a pilóták legkedveltebb típusa a maga kategóriájában.

A legnagyobb mennyiségben gyártott sör a világon
Snow

A világ legnagyobb és kizárólag Kínában értékesített söre, a Snow beer-t a pekingi CR Snow gyártja 1993 óta. A sör 2014-től vált a világ legeladottabb sörévé, eddig összesen 9,25 milliárd liter leszállításával.

Sokan azt mondják, hogy sikerét nem az ízének köszöntheti, inkább csak a Kínai piac sajátosságának. A CR Snow részvények 49%-át az angol SABMiller (aki amerika kedvenc söreit gyártja) birtokolta 2016-ig, mielőtt magát a Millert fel nem vásárolta a belga Anheuser-Busch InBev vállalat, aki ezek után egyéb regulációk miatt a China Resource Enterprise-nak adta el egy részét a részvényeknek így közös vállalatként birtokolva a kínai Snow-ot. Kemény ez a söripar…

A világ legeladottabb játéka
Rubik kocka

Rubik Ernő szobrász, építész, formatervező, belsőépítész, játéktervező, feltaláló és egyetemi tanár világhírű kirakós játéka, az eleinte bűvös kockának nevezett Rubik kocka lett a világ legeladottabb és mai napig legkelendőbb játéka, 350 millió eddig legyártott darabbal.

Az 1974-ben feltalált, és az amerikai IdealToy Corp-nak 1980-ban eladott játék gyorsan világhírűvé vált. A kirakós játéknak már saját világszervezete van, amely az ismert gyorsasági versenyeket rendezi és a hivatalos gyorsasági rekordokat tartja számon világszerte. Rubik találmánya annyira zseniális, hogy valószínűleg örökre beleírta magát az emberiség kultúrájába.

 

Mi a közös mindezekben?

A lista után érdemes megvizsgálni és szemügyre venni, vajon mik azok a tulajdonságok és karakterisztikák, amelyek egyformán megtalálhatóak ezekben a termékekben és alkotásokban.

A legeladottabb hétköznapi dolgoknál, mint pl.: autó, karóra, repülő vagy akár fegyver, a közös pont az egyszerűség, olcsóság de megbízhatóság.

A műalkotásoknál mint a könyvek, filmek, zenei albumok és találmányok egyazon tulajdonsága a tiszta zsenialitás, amely új és maradandó dolgot hoz létre megteremtve egy irányzatot, amelyben a legelső szerepét élvezhetik.

Az élelmiszereknél ami a legjobban számít a sikerességhez, az a minőség és az ár.

Ha képesek a vállalat vezetői felismerni és kihasználni a piac nyújtotta lehetőségeket és olyan termékeket előállítani, amelyek olcsóak de minőségükben se kifogásolhatóak, könnyen „tarolók” lehetnek az iparágban.

Tehát a levon következtetések alapján a három összetevő egy sikeres termékhez:

  • Egyszerűség, praktikusság, olcsóság de minőség
  • Legyen az első és/vagy legyen „zseniális” találmány, amely újat alkot
  • Tömje be a piaci rést, vagy ismerje fel és profitáljon annak adottságaiból
 

FORRÁS: PORTFOLOO

Első online „Befektetési Fórum”  |  2019. február 6. szerda 18 óra

Első online „Befektetési Fórum”  |  2019. február 6. szerda 18 óra

STARTUP VIDEÓK  |  HOME  |  +36 70 388 2496
VIDEÓK  |  HOME  |  +36 70 388 2496

Safis-EVO Zrt.

Vagyonteremtés Befektetéssel

Startupfinanszírozás

Minden jog fenntartva © 2018. | Safis-EVO Zrt.
Központ: 1107 Budapest, Zágrábi u. 1.
adószám: 25041853-2-42
cégjegyzékszám: 01-10-048223